Графіка З.Серебрякової

Першою ластівкою серед російських жінок, що ввійшли в історію живопису безперечно вважається видатна російська та французька художниця Зінаїда Євгенівна Серебрякова (у дівоцтві  Лансере).

Зінаїда Лансере народилась 12 грудня 1884 року в родинному маєтку Нескучне Курської губернії (нині Харківського району Харківської області). Родовід Зінаїди походить від знаменитої династії скульпторів, архітекторів і художників Бенуа-Лансере:

батько – Євген Олександрович Лансере – відомий скульптор-анімаліст;

мати – Катерина Миколаївна Бенуа–Лансере – займалася графікою й живописом;

рідний дід – Микола Бенуа – відомий архітектор, академік і професор архітектури Імператорської академії мистецтв;

брати – Євген Євгенович Лансере (1875–1946) – визнаний графік і живописець та Микола Євгенович Лансере (1879–1942) – відомий архітектор і художник.

Зародження мистецьких вподобань художниці відбувалося у складні, а під час і суперечливі процеси в художньому житті країни. Власно кажучи, відбувалася боротьба між реалізмом та модернізмом, між трагізмом передвижників та авангардом, який виступав проти академічних догм в мистецтві.

Серебрякова Зінаїда Євгенівна. 1885 – 1967. Інтер’єр. 1922.

Наприкінці XIX ст. у Петербурзі було сформовано художнє об’єднання «Світ мистецтва», ідеологом якого був О.М. Бенуа, відомий художник, історик, теоретик мистецтва. Творча атмосфера «Світу мистецтва», широта інтересів, намагання знайти нові естетичні ідеали об’єднали в його ряди багатьох значних митців. Серед них Костянтин Сомов, Леон Бакст, Михайло Врубель, Валентин Сєров, Євген Лансере та інші. І хоча художнє об’єднання «Світ мистецтва» проіснувало у межах первісної ідеї трохи більше ніж десять років, воно відіграло велику роль у становленні російського модерна. До молодшого покоління художників об’єднання «Світ мистецтва» належала і Зінаїда Євгенівна Серебрякова.

Складна, а під час і сувора доля спіткала мисткиню усе життя. У два роки помер батько й мати, Катерина Миколаївна, разом із шістьома дітьми переїхала до Санкт-Петербурга в будинок Бенуа.

Перші художні навички Зінаїда отримала в родині. 1900 року вона закінчила жіночу гімназію в Санкт-Петербурзі та вступила до художньої школи, яку заснувала княгиня Марія Тенішева. Навчалась у класі Іллі Рєпіна. 1902–1903 рр. Зінаїда Євгенівна мандрує Італією, знайомиться з творами класичного живопису й сама пише картини. 1903–1905 рр. вивчала художню майстерність у відомого художника-портретиста Осипа Браза в Санкт-Петербурзі. 1905—1906 рр. навчалась в Академії Ґранд-Шомьєр у Парижі.

Портрет дівчини.

У 1905 році Зінаїда Лансере одружилася із Борисом Серебряковим, сином рідної тітки — Зінаїди Олександрівни Лансере. У шлюбі вони мали чотирьох дітей-погодок – 2-х хлопчиків та 2-х дівчат. В подальшому житті вони обрали собі теж творчі професії:

Серебряков Євген Борисович – архітектор і реставратор, автор акварельних пейзажів;

Серебряков Олександр Борисович – художник, декоратор, майстер акварельних і темперних пейзажів Франції, Бельгії, Нідерландів, Німеччини, Італії; автор декоративних панно, монументальних розписів, ілюстратор книг і журналів;

Серебрякова Тетяна Борисівна – художник-декоратор МХАТ-у й Большого Театру;

Серебрякова Катерина Борисівна – художниця, член-засновник і почесний президент Фонду Зінаїди Серебрякової (Франція).

Тата в костюмі Арлекіна. 1922.
Портрет О. Й. Рибакової в дитинстві. 1923.

Червоною лінією у творчості Зінаїди Серебрякової виділяються зображення власних дітей, в яких художниця відтворює велику материнську любов, вміло передає безпосередність дитини, милується гарними обличчями дітей.

Один з портретів дітей, створений Зінаїдою Серебряковою, займає почесне місце у постійній експозиції Миколаївського обласного художнього музею ім. В.В. Верещагіна. «Тата в костюмі Арлекіна» – написаний художницею у 1922 році у техніці – пастель. Портрет був придбаний у 1983 році у професора, відомого колекціонера і нумізмата Віктора Володимировича Ашика.

У 1919 році Зінаїду Серебрякову спіткало горе – помер від висипного тифу її чоловік Борис Серебряков. Зінаїда Євгенівна залишилася з чотирма дітьми та хворою матір’ю без засобів до існування. У листопаді 1919 року родинний маєток Лансере-Бенуа-Серебрякових розграбували й спалили. Через дефіцит масляних фарб Зінаїда Євгенівна змушена була перейти на вугіль та олівець. У цей період були написані одні з найвідоміших групових портретів дітей Серебрякової — «На терасі в Харкові» і «Картковий будиночок».

Окрім портретів Зінаїда Євгенівна працює над широкоформатними, монументальними жанровими картинами. У 1917 році глядачі побачили картину «Біління полотна», в якій демонструється прихильність авторки до монументальної манери. Мисткиня зобразила міцні постаті дівчат на тлі безмежного небосхилу. Композиція сполучає широкі площини ярких, насичених відтінків. Твір, що уславляє працю простих людей, прославив і авторку Зінаїду Серебрякову. Написанню кожній картині передувала наполеглива праця мисткині: підготовчі рисунки, начерки, ескізи вона виконувала при безпосередній роботі з натурою. У 1979 році у колекціонера, який був головою ради картинної галереї у С-Петербурзі, Льва Марковича Розенфельда музеєм було придбано чотири рисунки до картин мисткині, виконані олівцем. Серед них і рисунок до картини «Біління полотна».

Жінка біля печі.
Малюнок до картини «Біління полотна».

Після смерті чоловіка, Зінаїда Євгенівна, разом з родиною, у грудні 1920 року переїхала до Петрограда. Навесні 1921 року Зінаїда Серебрякова разом із матір’ю та дітьми переїхала до «родинного будинку Бенуа». У цей час вона продовжує наполегливо працювати. Пише витончену графічну роботу «Ітер’єр», яка вирізняється цікавою композицією та вишуканим колоритом. Робота виконана мішаною технікою: аквареллю та кольоровими олівцями. В музейну колекцію вона надійшла з колекції Езраха Йосифа Моїсейовича, відомого петербурзького колекціонера, збирача фарфору і російського живопису кінця XIX – початку XX ст. у 1974 р.

І ще одна перлина Зінаїди Серебрякової прикрашає постійну музейну експозицію – «Портрет О.І. Рибакової в дитинстві». 1923 р. виконаний у техніці – пастель. У портреті художниця прославляє ідеали членів художнього об’єднання «Світ мистецтва» – молодість, свіжість, красу.

Жінка біля діжки.

Восени 1924 року Зінаїда Серебрякова їде до Парижа, де отримала замовлення працювати над великим декоративним панно. 1947 року Зінаїда Євгенівна отримала французьке громадянство. 19 вересня 1967 року Зінаїда Серебрякова померла в Парижі після крововиливу в мозок. Похована на цвинтарі Сент-Женев’єв-де-Буа.

a

Tue ‒ Thu: 09am ‒ 07pm
Fri ‒ Mon: 09am ‒ 05pm

Adults: $25
Children & Students free

673 12 Constitution Lane Massillon
781-562-9355, 781-727-6090