«Червона троянда» та «Блакитна троянда»

Першою спробою консолідації творчих сил художників, які складали напрямок символізму в російському мистецтві було відкриття виставки «Червона троянда» в травні-червні 1904 року в колонній залі Дворянського зібрання Саратова.

Експонувалося 109 картин групи молодих московських та саратовських живописців, а також керамічні вироби майстерні «Абрамцево» С.І. Мамонтова. Учасники: А.О. Арапов, М.В. Волгін (Кузнецов), І.А. Кнабе, П.В. Кузнецов, Н.Н. Нордосський, В.П. Половинкин, Є.С. Потєхіна, М.М. Сапунов, М.С. Сар’ян, С.Д. Симпол, С.Ю. Судейкін, П.С. Уткін, К.Л. Фельден, М.П. Феофілактов. Почесні учасники: О.В. Александрова, В.Е. Борисов-Мусатов, М.О. Врубель. Був виданий каталог, оформлений С.Ю. Судейкіним.

Назва була вибрана не випадково: квітка в культурі символізму була символом надії, юності, любові. Відома романтична драма «Червона троянда», написана колекціонером, меценатом і скульптором-керамістом С.І. Мамонтовим.

Виставка не відрізнялася цілісністю і естетичною єдністю творів, що було пов’язано з відсутністю єдиної програми. Разом з тим в ній був виразно позначений зв’язок зі старшим поколінням художників: це отримало вираження в експонуванні робіт М.О. Врубеля і В.Е. Борисова-Мусатова. Виставка була критично оцінена пресою: «Серед рожевих, синіх і зелених грубих мазків видніються якісь натяки на людські фігури, які викликають подив і сміх… З усіх боків оточують глядачів якісь рвані, пом’яті, брудні клапті полотна, паперу та картону в незграбних рамках і без рам і без всякого обрізу, а якщо з обрізом, то неодмінно в формі асиметрії, розвішані на тлі сірого полотна. Переходять вони від однієї «картини» до іншої, читають безграмотні написи, заглядають в картинку, в каталог – і нічого не розуміють».

Судейкін Сергій Юрійович. 1882 – 1946. Карнавал. Париж. 1912.

Члени групи в подальшому брали участь у виставках Московського об’єднання художників (з 1905), співпрацювали в журналі «Терези».

Цікавим фактом є той, що рисунок до журналу «Терези (Весы-рос.)» №12 за 1905 рік, виконаний одним із членів художнього об’єднання «Червона троянда» Сапуновим Миколою Миколайовичем, Миколаївський обласний художній музей ім. В.В. Верещагіна придбав у 1983 році у професора, відомого колекціонера і нумізмата Віктора Володимировича Ашика. На рисунку створено витончений, романтичний, майже ефемерний образ молодої жінки у повний зріст у техніці туші.

У 1907 році Сергій Юрійович Судейкін став одним з організаторів ключової події Срібного століття – виставки «Блакитна троянда», більшість членів «Червоної троянди» склали ядро групи «Блакитна троянда» (1907), де «декоративно-романтичний» напрямок одержав подальший розвиток.

Сергій Судейкін почав свою творчу діяльність далеко не однозначно – з тимчасового виключення з Московського інституту живопису, скульптури та архітектури за демонстрацію рисунків фривольного змісту, «що не входили в навчальну програму» (до речі, тоді його виключили разом з М.Ф. Ларіоновим і А.В. Фонвізіним). Втім, це був етап учнівства, який допоміг Судейкіну відбутися в амплуа театрального художника, а також оформити відомі на початку століття кабаре «Бродячий пес» і «Привал комедіантів» – центри пітерського культурного життя Срібного століття. Доречно зауважити, разом із С. Ю. Судейкіним пліч-о пліч працює і М.М. Сапунов.

Судейкін Сергій Юрійович. 1882 – 1946. Ескіз костюма.

На рахунку театрального художника Судейкіна, випускника майстерень Сєрова і Коровіна, оформлення десятків театральних і оперних постановок. Серед них були такі, про які мріє будь-який художник-постановник: «Орфей» Глюка, «Валькірія» Вагнера… У Петербурзі він працює з театром ім. Коміссаржевської і Малим драматичним, а в Москві сам Мейєрхольд привертає його до роботи над своїми комедійними спектаклями. Крім театру, Судейкін виступає в ролі художника-оформлювача найпопулярніших журналів того часу – «Терези», «Сатирикон» і «Новий Сатирикон».

На жаль, революція змінила все. Сергій Судейкин не прийняв нового режиму, і йому довелося спочатку перебратися зі столиці до Криму, потім до Грузії, і, нарешті, в Париж. Тільки там, у Франції, він зміг знову повернутися до оформлення вистав; їм були створені декорації до двох спектаклів трупи Анни Павлової.

Вдалим придбанням музею 1970 року у колекціонера Р.М. Мільмана та 1973 року у колекціонера Й. М. Езраха були графічні аркуші С.Ю. Судейкіна, створені у 1912 році – «Карнавал. Париж» та «Париж. Етюд». Пізніше, у 1983 році колекція музею поповнилась ще однією графічною роботою С. Судейкіна «Ескіз костюма». Чільне місце в постійній експозиції музею посідає картина-феєрія Сергія Юрійовича «Водоспад», виконана у техніці олійного живопису. Художник передає яскравість та соковитість кольору, розмаїття відтінків, що виникають на поверхні потоку води в яскравих променях сонця.

З однією з театральних труп Судейкін у 1924 році приїжджає на гастролі в США, де і залишається до кінця життя. Тут він активно співпрацює зі знаменитою Метрополітен Опера і Ігорем Стравінським, оформляє балети «Петрушка», «Соловей». І навіть голлівудські продюсери зверталися до художника за консультаціями, коли знімався фільм за романом Толстого «Воскресіння» (1934-35).

Судейкін Сергій Юрійович. 1882 – 1946. Париж. Етюд. 1912.

Чи не «культовий персонаж» минулої епохи, ставши емігрантом, він немов загубився в часі. Останні дні його в Америці пройшли в хворобі, в бідності… Втім сьогодні його роботи зберігаються і в Третьяковці, Бруклінському музеї в Нью-Йорку, проте ім’я художника відомо було досить вузькому колу захоплених мистецтвом.

Микола Миколайович Сапунов та Сергій Юрійович Судейкін у свій час були несправедливо забуті. Яскраве обдарування майстрів немов загубилося в творчому феєрверку талантів на рубежі XIX-ХХ століть. Вони були сучасниками таких геніїв як Врубель, Сєров і Петров-Водкін, їх становлення проходило в епоху розквіту символізму і приголомшуючого явища авангарду… Але, на щастя, часи змінилися, і талант цих митців, нехай і з запізненням, постає перед глядачами.

a

Tue ‒ Thu: 09am ‒ 07pm
Fri ‒ Mon: 09am ‒ 05pm

Adults: $25
Children & Students free

673 12 Constitution Lane Massillon
781-562-9355, 781-727-6090