
Городницька мала пластика
Український фарфор радянського періоду 1920-х – початку 1930-х років став логічним продовженням авангарду початку XX століття, орієнтованого на естетичну революцію, яка зруйнувала б духовну косність існуючого суспільства.
Виробникам порцеляни було поставлене завдання: «випускати фарфор революційний за змістом, досконалий за формою та бездоганний з технічного виконання». В деякому сенсі, фарфорові вироби перетворилися у форму мистецтва, здатну пропагувати гасла й поширювати ідеї. Дивлячись з полиць і комодів на своїх власників, в їх будинках, фарфор покликаний був постійно: «інформувати, нагадувати й закликати». Він став одним з дієвих засобів агітації і пропаганди.
В Україні, історія радянського фарфору, і в першу чергу, агітаційного, нерозривно пов’язана з Городницьким порцеляновим заводом, що протягом багатьох років зберігав за собою роль провідного підприємства галузі, а його продукція користувалася незмінним попитом. В наші дні Городницький фарфор став предметом уваги мистецтвознавців і колекціонерів, а вироби його малої пластики (статуетки) – музейними експонатами.

Фарфор, надглазурний поліхромний розпис. На денці надглазурна оливкова марка.
Городницький фарфоровий завод. Городниця. Житомирська область. Україна.
Проіснував завод понад двісті років. Заснований ще Йосипом Клеменсом, князем Чорторийским у 1799 році в Городниці (нині смт Городниця Житомирської області), завод пережив кілька етапів свого піднесення і занепаду. В 1918 році завод був націоналізований та переоснащений. Від 1930-х років ГФЗ перейшов на виробництво посуду і скульптури малих форм. Ранні зразки таких скульптур: «Клоун з гітарою», «Танцююча пара», «Прикордонник з собакою» сьогодні знаходяться в колекції Миколаївського обласного художнього музею ім. В.В. Верещагіна.

Фарфор, надглазурний поліхромний розпис. На денці надглазурна оливкова марка.
Городницький фарфоровий завод. Городниця. Житомирська область. Україна.
Новий радянський фарфор став важливим елементом «нового побуту». У ньому були відсутні пастельні відтінки, надлишковий орнамент, позолочені елементи, велика кількість рослинності – все, що було популярним у дореволюційний період. Натомість, чудове художнє виконання, новизна форм і тематики, застосування радянської емблематики, використання декоративного розпису та різних написів стали характерними особливостями малої пластики Городницького порцелянового заводу.

Фарфор, надглазурний поліхромний розпис. На денці надглазурна оливкова марка.
Городницький фарфоровий завод. Городниця. Житомирська область. Україна.
Оцінюючи малу пластику ГФЗ початку 1930-х років, можна помітити, що характерною рисою для розпису фарфора є напівпрозорі ненасичені кольори. Ніби акварель, а не щільна фарба використовувалася для роботи. Такі бліді фарби допомагали ще більше підкреслити контрастність і графічність малюнка.
Городницька мала пластика, хоч і не могла конкурувати з виробами Державного фарфорового заводу та іншими гігантами, цілком вписалася в контекст розвитку радянського мистецтва цього періоду, визначивши не лише тодішній рівень української фарфорової скульптури, а й відобразивши естетичні уподобання епохи.
Проте, в силу невеликого тиражу, унікальності роботи, а також крихкості фарфорових предметів, до нас дійшла лише сота частка тих виробів. Також, вкрай рідко зустрічаються вони в повній цілості й схоронності. Тож, не дивно, що з кожним роком фарфор стає все більшим раритетом, як унікальний артефакт радянського прикладного мистецтва.
По матеріалам: artmuseum.lebedyn.org